

Η δημοσίευση προειδοποιεί ότι η χρήση μεγάλων γλωσσικών μοντέλων (LLM- Large Language Model-) ενδέχεται να πλήττει τη μαθησιακή διαδικασία, κυρίως στους νεότερους. Αν και η μελέτη δεν έχει ακόμη περάσει από διαδικασία peer review και βασίζεται σε μικρό δείγμα, η επικεφαλής, Nataliya Kosmyna, επέλεξε να δημοσιοποιήσει τα προκαταρκτικά αποτελέσματα για να ενθαρρύνει τον δημόσιο διάλογο: «Αν σε 6-8 μήνες κάποιος νομοθέτης πει “ας βάλουμε GPT στα νηπιαγωγεία”, φοβάμαι πως αυτό θα είναι καταστροφικό γιατί οι αναπτυσσόμενοι εγκέφαλοι είναι οι πολύ πιο ευάλωτοι».
Τεχνητή νοημοσύνη και παραγωγή ιδεών
Το
MIT Media Lab έχει αφιερώσει σημαντικούς πόρους στη μελέτη των
κοινωνικών επιπτώσεων της AI. Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει, μεταξύ
άλλων, ότι οι συχνές συνομιλίες με το ChatGPT συσχετίζονται με αυξημένα
επίπεδα μοναξιάς.
Η Nataliya Kosmyna, μέλος του Media Lab από το
2021, επικεντρώθηκε στις γνωστικές επιπτώσεις της χρήσης AI σε σχολικές
εργασίες. Οι συμμετέχοντες έγραψαν δοκίμια 20 λεπτών πάνω σε θέματα όπως
η ηθική της φιλανθρωπίας και η πληθώρα επιλογών. Τα δοκίμια της ομάδας
ChatGPT ήταν θεματολογικά και εκφραστικά ομοιόμορφα, με περιορισμένη
πρωτοτυπία. Δύο καθηγητές Αγγλικών τα χαρακτήρισαν σχεδόν «άψυχα».
Αντίθετα, η ομάδα που εργάστηκε χωρίς βοήθεια εμφάνισε τη μεγαλύτερη νευρωνική δραστηριότητα, κυρίως στα κύματα που συνδέονται με δημιουργικότητα, μνήμη και σημασιολογική επεξεργασία. Οι συμμετέχοντες ασχολήθηκαν περισσότερο, έδειξαν περιέργεια και δήλωσαν μεγαλύτερη ικανοποίηση από το αποτέλεσμα. Η ομάδα που χρησιμοποίησε τη Google είχε επίσης υψηλότερη εγκεφαλική ενεργοποίηση και ανάλογη ικανοποίηση, γεγονός που αποκτά βαρύτητα αν σκεφτεί κανείς ότι πολλοί σήμερα προτιμούν τα chatbots αντί για την αναζήτηση.
Η μνήμη και το «αποτύπωμα» της μάθησης
Στο
τελικό στάδιο της μελέτης, ζητήθηκε από τις ομάδες να ξαναγράψουν ένα
από τα παλιά τους δοκίμια: η ομάδα ChatGPT έπρεπε να το κάνει χωρίς
βοήθεια, ενώ η ομάδα χωρίς βοήθεια μπορούσε τώρα να χρησιμοποιήσει το
εργαλείο. Η πρώτη ομάδα θυμόταν ελάχιστα από όσα είχε γράψει και
παρουσίασε ασθενή εγκεφαλικά κύματα άλφα και θήτα -ένδειξη φτωχής
μνημονικής επεξεργασίας. Όπως λέει η Kosmyna: «Η εργασία ολοκληρώθηκε.
Θα μπορούσε να θεωρηθεί αποδοτική. Όμως, όπως δείχνουμε, ουσιαστικά
τίποτα δεν εντάχθηκε στα νευρωνικά δίκτυα μνήμης».
Αντίθετα, η
δεύτερη ομάδα εμφάνισε ενίσχυση της εγκεφαλικής συνδεσιμότητας σε όλα τα
εύρη συχνοτήτων, δείχνοντας ότι η AI, όταν αξιοποιείται υποστηρικτικά
και όχι ως δεκανίκι, μπορεί να ενισχύσει τη μάθηση.
Οι ειδικοί προειδοποιούν
Ο
παιδοψυχίατρος Dr. Zishan Khan, που εργάζεται με παιδιά και εφήβους,
εκφράζει ανησυχία για την αυξανόμενη εξάρτηση από την AI σε σχολικές
εργασίες: «Η υπερβολική χρήση LLM (Large Language Model) μπορεί να έχει
απρόβλεπτες ψυχολογικές και γνωσιακές συνέπειες. Οι συνδέσεις που μας
βοηθούν να θυμόμαστε, να επεξεργαζόμαστε και να χτίζουμε ανθεκτικότητα
μπορεί να εξασθενήσουν».
Αξίζει να σημειωθεί ότι η έρευνα γύρω από
τις επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης είναι ακόμη στα πρώτα της βήματα.
Τον Μάιο, μελέτη του Harvard διαπίστωσε ότι η γεννητική AI αυξάνει την
παραγωγικότητα, αλλά μειώνει τη κινητοποίηση. Την ίδια περίοδο, το MIT
αποστασιοποιήθηκε από άλλη έρευνα, διδακτορικού φοιτητή του, που
υποστήριζε ότι η AI θα μπορούσε να εκτινάξει την αποδοτικότητα στον χώρο
εργασίας.
Φωτογραφίες: Getty Images / Ideal Image
🌐 Η ανάρτηση δεν αποτελεί άρθρο του ToPPost Greece. Όλα τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στην ιστοσελίδα που αναφέρεται παρακάτω. Για τυχόν παρατηρήσεις επικοινωνήστε μαζί μας: toppostgreece@mail.com